maanantaina, lokakuuta 10, 2011

Taidemuseomme vie animaatioiden ja mustien perhosten maailmaan





Museonjohtaja
Arja Elovirta
Ronja ja Maria,11-vuotiaat tytöt, hyppelehtivät perhosten tavoin avarassa Keravan taidemuseossa. Jossain vilahtelee pari poikaa. He liikkuvat tiloissa kuin tuntisivat joka nurkan. Museon johtaja Arja Elovirta tietää heidät usein nähdyiksi kävijöiksi.



Taide ei ole tytöille lainkaan vierasta. He kertovat käyvänsä Keravan kuvataidekoulua ja tykkäävänsä piirtämisestä. Maria haaveilee aikuisena suunnittelevansa pomppulinnoja.





Lapsia kiinnostavaa



Sisäkuva Reetta Neittaanmäen
Lilliputin asunnosta
Museon näyttelyssä Animaatioita ja mustia perhosia kumpaakin kiinnostaa erityisesti Riitta Neittaanmäen "Lilliputti", joka haluaa olla rauhassa omassa kodissaan. Lilliputti yrittää epätoivoisesti piiloutua tirkistelijöiltä.Niinpä Lilliputti tarttuu voimakeinoihin ja hyppää tuolilta niin korkealle kuin jaksaa. Hän haluaa tintata nyrkillä yksityiselämäänsä tunkeutuvia. Mutta uusia tirkistelijöitä tulee tilalle, ja sitkeä Lilliputti on taisteluasemissa koko ajan.



Yksityiskohta lasten tekemästä
animaatiosta "Kiitäjät"


Alakerran pienessä sivuhuoneessa on mahdollisuus ihailla Savion seurakunnan iltapäiväkerhon ja Killan tuvan iltapäiväkerhon lasten Mediakasvatuskeskus Metkan opastuksella tekemiä animaatioita. Ihmeen elävästi mehiläiset pörräävät kukissa. Maahanmuuttajat ovat omassa työpajassaan koostaneet animaation "Tärkeä Muisto", joka löytyy kahvinurkkauksesta.



Animaatiot avautuvat




Varsinainen Animaatioita ja mustia perhosia -näyttely koostuu kahdesta osasta: nuorten kansainvälisilläkin areenoilla mainetta niittäneiden animaattoreiden teoksista sekä Annika Dahlstenin litografioista ja niihin yhdistyvistä animoiduista kuvista.



Nämä nuoret animaattorit ovat Jan Andersson, Maria Björklund, Tommi Juutilainen, Ami Lindholm, Reetta Neittaanmäki, Kaisa Penttilä, Aiju Salminen, Kristian Simolin, Mark Ståhle ja Niina Suominen.



"Animaatio eli elävöittäminen tarkoittaa ruutu ruudulta luotua elokuvaa, jossa piirroshahmo, valokuva, nukke tai vaikkapa jokin esine on saatu liikkumaan halutulla tavalla, elämään lopullisella filmillä sellaista elämää, jonka sen tekijä on sille säätänyt. Tämä luominen tapahtuu useimmiten kameran avulla, mahdollista on myös animoitavien asioiden piirtäminen tai raaputtelu suoraan filmin kalvolle." Määritelmä on elokuvaleikkaaja ja -kirjailija Juho Gartzin.



Ristipistotyötä ja tietokoneanimaatiota




Kaisa Penttilän
"Juosten kustu" - näkymä
seinämien välistä
Animaation yksinkertaisinta toteutusta edustaa Kaisa Penttilän "Juosten kustu", jonka taiteilija on toteuttanut ristipistotöinä. Siitä muistuukin mieleen, kun lapsena piirreltiin tikku-ukkoja hieman eri asennoissa paksun vihkon sivuille, ja kun sivuja plarasi nopeasti, tikku-ukko alkoi liikkua. Siinä esimerkki hyvin yksinkertaisesta animaatiosta!







Kristian Simolinin "Not waiting for Godot"
(Jatkuvasti muuttuva) on
reaaliaikainen tietokonesimulaatio
Kristian Simolinin teoksessa "Jatkuvasti muuttuva" (Not waiting for godot) tietokone muuttaa kuvaa keskeytyksettä.  












Yksityiskohta
Niina Suomisen animaatiosta
"A Finnish Fable"





Niina Suomisen animaatio "A Finnish Fable 2011" kuvaa nuorta kaupunkilaismiestä, joka lapsuuden maisemaansa palanneena yrittää tarttua menneeseen.  










Yksityiskohta Jan Anderssonin
animaatiosta "Kuvitettu kaupunki"


Jan Anderssonin "Kuvitettu kaupunki" kertoo tyhjän seinän muuttumisesta viestintäkentäksi. Tämä työ palkittiin viime vuonna Tampereen elokuvajuhlilla.







Aurinko peittyy silmiltämme




Mustat perhoset pimentävät
auringon Dahlstenin animaatiossa.


Mustat perhoset täyttävät museon ensimmäisen kerroksen keskitilan. Aiheen tähän animaatioon Annika Dahlsten on kertonut saaneensa Ingrid Jonkerilta, pitkään masennusta sairastaneelta ja mielisairaalassa viettäneeltä eteläafrikkalaiselta runoilijalta, joka näkee mustien perhosten peittävän auringon silmiltämme.







Dahlstenin teoksessa "Tulta Tulta"
nainen vastustaa yhteiskunnan
rajoitteita ja pakotteita


Dahlsten viittaa näyttelyynsä johdattelevassa tekstissä aikaan Kapkaupungissa: "Työskennellessäni residenssissä ja sen jälkeen yhdistin Jonkerin surrealistisen maailman, erityisesti naisia rajoittavan tapakoodiston ja oman kiinnostukseni hysteriaan ja normaaliuden käsitteistöön..."










Annika Dahlstenin litografia
"Hämärä" viittaa
Elin Danielson-Gambogin "Aamiaispöytään
Taiteilija viittaa töissään toiseenkin naiseen, toista sataa vuotta sitten eläneeseen suomalaiseen kuvataiteilijaan Elin Danielson-Gambogiin, jonka työ "Aamiaispöydässä", sen ääressä tupakoivasta naisesta on tunnistettavissa Dahlstenin litografioissa. Liekkejä sylkevä nainen on asettunut vastustamaan yhteiskunnan rajoitteita ja pakotteita.



Teksti: Maila Hölttä

Kuvat: Matti Leskinen








Ulkomainos Keravan Taidemuseon
viimeisistä näyttelyistä Saviolla

Ei kommentteja: