torstaina, huhtikuuta 15, 2010

Tutustumiskäynti Kercaan 15.4.




Kuvat suurenevat klikkaamalla

Aluksi nautittiin Savion Koti- ja Kouluyhdistyksen keittämät kahvit ja maukkaat piirakat ja vaihdettiin pöydissä viimeiset kuulumiset.

Meitä oli paikalla 25. Kahvit, bussin ja tiedon tarjosi SRV .







Kerca eli Kerava Gargo Center rakentuu vähitellen, kertoi projektikehitysjohtaja Kimmo Alaharju SRV:stä.

Lataa Kimmon esitys tästä.



Alueelle on rakenteilla Anttilan logistiikkakeskus ja Keskolla on varaus toisen samanlaisen rakentamiseen. Lama on hidastanut isojen yritysten päätöksentekoa ja nyt tulossa on perheyrityksiä, joiden kvartaali on 25 vuotta ja valmiutta on pitkäjänteisiin päätöksiin. Myöskään konttikäsittelyä ja konttikenttää ei tarvittane niin paljon kuin oli kaavailtu.

Pistoraiteen rakentamisesta ei ole vielä varmuutta, koska ei ole tarpeeksi kysyntää. Ratayhteyden mahdollisuutta pidetään positiivisena ja rata on tärkeä myös työmatkaliikenteelle.

Alikeravantien jatke on rakenteilla, moottoritieliittymästä neuvotellaan. Karhuntassuntie on uusimmissa kaavailuissa tarkoitus jättää paikalleen. Tämä herätti epäilyksiä raskaan liikenteen tulosta Saviontielle. Ehdoteltiin kuorma-autojen läpiajokieltoa ja jopa yhteyden katkaisemista, vaikka se estäisi saviolaisten suoran yhteyden moottoritielle. Muutos edellyttää kaavamuutosta ja tulee aikanaan nähtäville ja lausunnolle.


Hulevesien johtaminen tunnelia pitkin moottoritien alitse Keravanjokeen on osoittautunut liian kalliiksi. Tunnelilta vaadittiin tiiveyttä, ettei vanhan kaatopaikan suotovesiä pääsisi jokeen. Uusi ratkaisu on suunniteltu kolmivaiheiseksi

  • ensimmäisessä vaiheessa Anttilan keskuksen hulevedet johdetaan tilapäiseen avolammikkoon, josta ne pumpataan Karhuntassunojaan

  • toisessa vaiheessa vettä varastoidaan huippusateiden aikan kahteen nurmikkopohjaiseen avolammikkoon ja johdetaan säännöstellysti Nissinojaan

  • kolmannessa vaiheessa rakennetaan maanalaiset varastosäiliöt konttikentän alle.

Mitoitussateena on käytetty tulevia määräyksiä ennakoiden kerran sadassa vuodessa esiintyvää 15 minuutin sademäärää.


Bussiretkellä ihmeteltiin Anttilan rakennuksen korkeutta.

Se on 38 metriä.




Kummasteltiin myös jättimäisiä kurkkupenkkejä. Niiden epäiltiin liittyvän viemärilietteen kompostointiin.







Matkan lopuksi kiitettiin kuljettajaa. Hän valitteli, etteivät matkustajat ole kovin innokkaita käyttämään turvavöitä eikä heitä voi siihen pakottaakaan.







Parkkipaikalla esitettiin vielä viimeiset kommentit Kimmolle.




Ajankohtaista tietoa hankkeen etenemisestä Kercan asukasinfosta.
Tietoa Kercasta syksyltä 2009 löytyy tästä.
Retkeä Vuosaaren satamaan lokakuussa 2007 voi katsella tästä.
Rautatietunnelissa käveltiin syyskuussa 2006, katso tästä.



1 kommentti:

Matti Leskinen kirjoitti...

kiitos kutsusta ja aikalailla vakuuttavasta KERCA:n esittelystä ja myös hyvää kevättä.

Kari Kerstinen Kerava-seurasta.